Czasy, gdy do nabycia luksusowego towaru potrzebne były znajomości, już dawno minęły. Dziś każdy przedsiębiorca chcący podnieść prestiż wnętrza swojego biura, może wybierać spośród prac uznanych malarzy, rzeźbiarzy czy grafików. Firmy coraz częściej inwestują w dzieła sztuki – dzięki temu oprócz walorów estetycznych, wpływają na kreatywność pracowników oraz budują zamierzony wizerunek w oczach klientów.
Już w epoce kamienia człowiek pierwotny odczuwał potrzebę ubarwienia swojej codziennej przestrzeni obrazami, co było jednym z powodów powstawania malarstwa jaskiniowego. Choć sposób wyrazu znacznie się rozwinął, intencja pozostała ta sama – każdy lubi mieszkać i pracować w inspirujących, estetycznych wnętrzach, a nic nie wpłynie na to lepiej niż dobra sztuka.
Dzisiejsze przedsiębiorstwa coraz częściej posiadają własne imponujące kolekcje sztuki. Dobrym przykładem może być zbiór Deutsche Banku, na który aktualnie składa się ok. 55 tys. obiektów, które ulokowane zostały w ponad 900 biurach na całym świecie. Inną promującą i inwestującą w sztukę firmą jest Grupa ING, która od lat ‘70 XX w. zdołała zgromadzić ok. 15 tys. dzieł, które prezentuje w ok. 550 biurach – głównym celem było pobudzanie pracowników do kreatywności, dlatego też zatrudnieni w banku mają możliwość wyboru dzieł jakimi się otaczają, a klienci banku mogą wybrać karty płatnicze z wizerunkami obrazów należących do kolekcji firmy.
Przykładem biura, w którym sztuka gości na stałe jest kompleks Bobrowiecka w Warszawie, gdzie prezentowana jest twórczość przedstawicieli polskiej sztuki współczesnej w ramach projektu Spectra Art Space realizowanego we współpracy z Fundacją Rodziny Staraków (https://starakfoundation.org/pl/kolekcja). Przedsięwzięcie to inspirowane jest praktykami pochodzącymi z krajów zachodnich, takimi jak np. Bloomberg Space w Londynie czy Generali Foundation w Wiedniu – w tych miejscach wnętrza biur stały się swoistymi galeriami sztuki. Zdecydowanie pozytywnym zjawiskiem jest coraz silniejsza tendencja do wprowadzania dzieł młodych artystów w przestrzenie biurowe – stale rozwijające się organizacje i korporacje dbają o wzrost jakości nieruchomości, w których stacjonują. Dodatkowo świadczy to dobrze o samych pracodawcach, którzy zdają się nie zapominać o psychicznym komforcie swoich pracowników. Potwierdzają to badania Amerykańskiego Komitetu Biznesu na rzecz Sztuki (BCA) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Profesjonalnych Doradców ds. Sztuki (IAPAA) – 78% przebadanych pracowników stwierdza, iż sztuka wpływa na obniżenie ich stresu, a 64% respondentów czuje się bardziej kreatywna obcując ze sztuką w trakcie pracy. Z kolei z badań przeprowadzonych przez Szkołę Psychologii Uniwersytetu Exeter w Wielkiej Brytanii wynika, że sztuka w miejscu pracy podnosi efektywności i wydajności pracowników nawet o 17%! Zatem sztuka w biurze jest nie tylko bezpiecznym aktywem na niebezpieczne czasy – jest też inwestycją w pracownika.
Dodatkowym atutem sztuki w biurach jest fakt, że może określać w niewerbalny sposób profil i charakter firmy. Poprzez odpowiedni dobór obrazów czy rzeźb firma może być postrzegana jako innowacyjna, wielokulturowa, tradycyjna czy kreatywna. W dzisiejszych czasach niewiele rzeczy może wyróżnić Cię na tle konkurencji – niech sztuka w Twojej firmie stanie się medium, dzięki któremu stworzona przez Ciebie marka stanie się bardziej rozpoznawalna. Dzięki niej opowiesz klientowi kim jesteś, co robisz i jakie wartości cenisz.
Jaki z tego wniosek? Sztuka prezentowana w firmowych murach przyniesie korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom. Aktualnie zaspokojenie wyższych potrzeb nie tylko może, a wręcz musi iść w parze z biznesem. Dziś biuro ze sztuką to nie wymysł czy fanaberia – to powszechna dobra praktyka, bowiem kolekcje korporacyjne są zarówno atrakcyjną formą dywersyfikacji portfela inwestycyjnego, jak i przede wszystkim potężnym narzędziem do budowania korzystnego wizerunku firmy.
Galeria DNA w ostatnich 10 latach swojej działalności sprzedała ponad 2 tys. prac młodych polskich artystów, głównie poprzez zorganizowanie przeszło pięćdziesięciu aukcji sztuki współczesnej oraz sprzedaży galeryjnej. Nabywcami byli przede wszystkim właściciele firm, prawnicy oraz lekarze, którzy dzieła wybierali zgodnie z własnym gustem i sercem. Idealną okazją rozpoczęcie przygody ze sztuką lub wzbogacenie swojej kolekcji jest ostatnia w tym roku organizowana przez Galerię DNA aukcja – na 52. Aukcja Sztuki Współczesnej zapraszamy Państwa w piątek 4 grudnia 2020 r. o godz. 19:00. Więcej informacji wraz z kolekcją dzieł biorących udział w aukcji znajdą Państwo na naszej stronie internetowej oraz w wydarzeniu FB.
Do zobaczenia!